Czy węglowodany hamują odchudzanie?

Na pewno nie raz słyszałaś, że dieta bez węglowodanów to bardzo skuteczny sposób na utratę wagi. Nie zawsze jednak jest to mądry wybór. Całkowita rezygnacja z węglowodanów może przynieść więcej szkody niż pożytku.


PO CO NAM WĘGLOWODANY?

Węglowodany są przekształcane przez nasze ciało w glukozę, a ta jest głównym źródłem energii. Organizm potrzebuje jej do skakania, tańczenia, biegania za dzieckiem i wszystkich codziennych czynności, ale także do funkcjonowania naszych narządów czy regeneracji komórek.


NA CZYM WIĘC POLEGA PROBLEM?

A no problem polega na tym, że gdy dostarczamy więcej energii, niż zużywamy, nasz organizm magazynuje ją na przyszłość w postaci tłuszczu. Dlatego właśnie podczas ćwiczeń spalamy tłuszcz, bo gdy już wykorzystamy całą niedawno spożytą energię, to ciało zaczyna korzystać z wcześniej zgromadzonych zapasów.


CZY WĘGLOWODANY SĄ POTRZEBNE PODCZAS ODCHUDZANIA?

Tak! Ciekawe jest to, że tłuszcze spalają się w ogniu węglowodanów. Możesz zapytać: jak to?! Otóż glukoza jest niezbędna w ostatniej fazie utleniania kwasów tłuszczowych, czyli w cyklu Krebsa. Przy całkowitym braku węglowodanów spalanie tłuszczów tą drogą będzie bardzo utrudnione. Szczawiooctan, który powstaje w procesie przekształcania węglowodanów, zostaje wtedy wykorzystany do produkcji niezbędnej glukozy. To tak w bardzo wielkim skrócie ;)

Ponadto bez węglowodanów w diecie poziom insuliny we krwi bardzo skacze. Jesteśmy przez to narażeni na częste napady głodu, a z tego właśnie biorą się problemy z podjadaniem, które są wrogiem skutecznego odchudzania.


CZY WĘGLOWODANY MAJĄ WPŁYW NA MOJE ZDROWIE I SAMOPOCZUCIE?

Znowu tak! W procesie metabolizmu węglowodanów powstaje serotonina, czyli hormon szczęścia. Wykluczenie węglowodanów z diety osłabia też tarczycę, a to sprawia, że czujemy się zmęczeni, wypadają nam włosy, a nadnercza wydzielają nadmierne ilości hormonu stresu. Dlatego przez brak cukrów możemy czuć się bardzo rozdrażnieni, a w skrajnych wypadkach może prowadzić to nawet do depresji.


JAK WIĘC ZNALEŹĆ ZŁOTY ŚRODEK?

Całkowite usunięcie węglowodanów z diety oznacza także rezygnację ze świeżych warzyw, owoców, nabiału, orzechów i nasion strączkowych. Pozbawiając się ich, pozbawisz się także witamin i minerałów zawartych w tych produktach. Zdecydowanie zdrowszym wyborem jest ograniczenie cukrów prostych i przetworzonych, czyli pieczywa, ciast, makaronów. Najważniejsze jest jednak, abyś zrozumiała potrzeby swojego ciała. Często to, co jednemu pomaga, to drugiemu szkodzi. Dlatego zachowaj zdrowy rozsądek i słuchaj własnego ciała. 

Miłego dnia,

Sylwia Prawdzik

 

Data wpisu 19.05.2017

Udostępnij:

  • dieta
  • odchudzanie
  • glukoza
  • węglowodany

Komentarze

Napisz odpowiedź



(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)


Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.