To pomoże Ci schudnąć: Monitoring

Te z Was które ze mną pracowały wiedzą jak ważny jest monitoring i przekonały się już ile korzyści przynosi. Mimo to,  na co dzień w pracy z Wami zauważam jak bardzo niechętnie się do niego zabieracie i czasem ile czasu tracicie zanim się do niego przekonacie. 

Dlatego postanowiłam dzisiaj wypisać 4 najważniejsze korzyści jakie daje monitoring. Tym bardziej że sama aktualnie prowadzę taki dzienniczek. Nie tylko w zakresie odżywiania siebie, ale rownież odżywiania/karmienia mojej córci. To bardzo pomaga w powrocie do formy sprzed ciąży oraz odnalezieniu się w nowej roli mamy :)

Po co wszystko zapisywać?

 

Przecież wiem, co jem!

Czy na pewno? Tak Ci się tylko wydaję. Gdy pytam osoby z którymi rozpoczynam pracę o to, co jadły wczoraj, nie rzadko mają poważny problem z tym, żeby dokładnie odtworzyć to, co wylądowało u nich na talerzu. Gdy zapytam o to co jadły kilka dni wcześniej, kompletnie nie są w stanie przypomnieć sobie, co to było, nie wspominając o tym, żeby przypomnieć sobie, co i ile wypiły, a to przecież również ma wpływ na Twoją figurę! Niestety, jeżeli nie mamy świadomości, tego co i ile jemy - tracimy kontrolę! Wcale nie musimy jeść bardzo dużo, żeby przytyć! Wystarczy codzienna większa dawka kalorii i po roku takich codziennych nawyków, możemy uzbierać kilka dodatkowych kilogramów! Abyś najlepiej mogła zorientować się w tym ile kalorii spożywasz w ciągu dnia powinnaś zważyć wszystko przed zapisaniem. Wiem, wiem, nie w każdych warunkach będzie to możliwe, ale postaraj się zrobić to w tych sytuacjach w których możesz. Przekonasz się dzięki temu, ile kalorii zjadasz na co dzień i czy nie jesz za dużo. 

 

Nie chcę liczyć kalorii!

Tylko nie to! Jednak czy unikanie tego będzie najlepszym rozwiązaniem dla Ciebie? Wielu dietetyków zachęca i kusi nas dietami w których nie trzeba liczyć kalorii. Wystarczy tylko, abyś przestrzegała dokładnie zasad jakie proponują. Tylko tyle! I aż tyle! Łatwo spisać takie zasady, jednak dużo trudniej się ich trzymać w praktyce. Mogę śmiało powiedzieć, że co najmniej 99 % z nas ma z tym problem. Bo kto z ręką na sercu nie sięgnie już nigdy w życiu po coś słodkiego, czy niezdrowego? Nie tak łatwo przychodzi nam rezygnacja z ulubionych potraw, dlatego moim zdaniem najlepiej mieć świadomość ile kalorii mają różne produkty. 

Na początku będzie to czasochłonne zadanie, ale dzięki takiemu podejściu będziesz mogła zorientować czego jesz za dużo. Czasem garść zdrowych orzechów może wydawać się idealnym pomysłem na przekąskę, jednak jeśli zważysz je wcześniej i policzysz kalorie może okazać się, że w takiej zdrowej porcji zjadasz nawet 600 kcal. Zdrowy sok z pomarańczy (np.: wyciśniętego z 6 średniej wielkości pomarańczy) to kolejne 500 kcal, a jeszcze nie policzyłyśmy śniadania, obiadu i kolacji. Jeśli lubisz tradycyjną kuchnię i lubisz jeść do syta, to możliwe, że przyjmujesz w tych posiłkach około 2000 kcal dziennie. W ten prosty sposób mamy już około 3000 kcal! I tak, zupełnie nieświadomie może okazać się, że zjadasz więcej niż potrzebujesz! A co jeśli będziesz miała jeszcze ochotę na słodki batonik w ciągu dnia?! 

Dlatego zachęcam Cię do podjęcia wyzwania i sprawdzenia tego jak to wygląda u Ciebie. 

Na końcu artykułu znajdziesz instrukcję jak zrobić monitoring. 

  

Zmienisz nie tylko dietę, ale i złe nawyki!

Tylko dzięki monitoringowi możesz odkryć źródło swoich problemów. Obserwując przez jakiś czas swoje zachowania, możesz dostrzec powtarzające się schematy swoich zachowań. Dzięki samoobserwacji będziesz mogła dostrzec w jakich sytuacjach masz problem z podjadaniem czy przejadaniem się. Nie każda sytuacja może być problematyczna. Warto skupić się na takich sytuacjach w których najczęściej wpadasz w pułapki. 

 

Zaczniesz jeść mniej!

To pierwszy krok do zmiany! To proste ćwiczenie wykonywane systematycznie zwiększy Twoją świadomość i nawet nie zauważysz kiedy zaczniesz zwracać baczniejszą uwagę na to, co wkładasz do ust. Potwierdza to wiele badań, ale co tam badania, sprawdź i przekonaj się na własnej skórze ;) A jak już przetestujesz tę prostą metodę, będę wdzięczna za komentarz pod postem ;)

  

Jak zrobić dobry monitoring?

  1. Wpisz godzinę posiłku.
  2. Jeżeli masz taką możliwość zważ dokładnie wszystko co wyląduje u Ciebie na talerzu
  3. Zapisz każdy posiłek i napój, najlepiej natychmiast po spożyciu. Rejestr dokonany później jest niepewny i nie pomoże Ci w zmianie.
  4. Opisz miejsce w którym spożywałaś/eś pokarmy, uściślając pomieszczenie, jeśli było to w domu. 
  5. Zapisz ile kalorii miał posiłek - korzystając na przykład ze strony: www.ilewazy.pl 
  6. Zapisz wszystko co istotnie wpływa na jedzenie (myśli, uczucia, okoliczności, problemy) 
Powodzenia!

Data wpisu 9.05.2017

Udostępnij:

  • dieta
  • odchudzanie
  • dziennik żywienia
  • Jak szybko schudnąć
  • liczenie kalorii
  • nawyki

Komentarze

Napisz odpowiedź



(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)


Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.