Jak schudnąć w święta

Jesteś na diecie i martwisz się, że w nadchodzące Święta nie będziesz potrafiła odmówić jedzenia, gdy mama, babcia, ciotki zaczną namawiać Cię do jedzenia, czy choć spróbowania wszystkich świątecznych dań, które z takim trudem, poświęceniem i miłością dla Ciebie przygotowywały?

To bardzo częsty problem z którym spotykam się na co dzień w pracy. Wskazówki jakie Ci dzisiaj zaproponuję, będą wymagały od Ciebie przetestowania w praktyce. To może okazać się sporym wyzwaniem. Zmiana nawyków wymaga ciągłego powtarzania nowych zachowań, a to często okazuje się dla nas najtrudniejsze. Będzie Ci dużo łatwiej jeśli zaczniesz od znalezienia w sobie siły do zmiany, czyli motywacji :)


MOTYWACJA

Będę to powtarzać w kółko i przypominać o niej za każdym razem, bo jest to niezwykle istotny element, dzięki któremu możesz schudnąć raz na zawsze! Warto, a nawet trzeba ją stale aktualizować. To co było dla Ciebie ważne kilka miesięcy temu, dzisiaj może już na Ciebie nie zadziałać. Zanim usiądziesz do świątecznego stołu, przypomnij sobie dokładnie dlaczego rozpoczęłaś dietę? Po co te wszystkie starania? Co będziesz mogła ważnego zrealizować, dzięki temu że schudniesz? Przypomnij sobie też ważne sukcesy jakie osiągnęłaś do tej pory. Co już udało się Tobie zmienić? Zwykle zapominamy o tym, bagatelizując siłę tych prostych sposobów na dodanie sobie energii do działania na co dzień. To właśnie dzięki docenianiu się na co dzień i przypominaniu sobie o małych i dużych sukcesach możesz stać się bardziej konsekwentna w realizowaniu swoich postanowień. A jeśli skupisz się na tym dlaczego jest to dla Ciebie tak ważne, będzie Ci dużo łatwiej testować nowe sposoby radzenia sobie w praktyce. 

 

REALNY PLAN

Przygotuj na święta dobry plan. Unikaj spontanicznych decyzji. Sprawdź ile kalorii mają poszczególne potrawy świąteczne, to ułatwi Ci decyzję, czego ile możesz zjeść. Nie staraj się robić planu życzeniowego. To najczęstszy błąd. Jeżeli wiesz, że do tej pory w każde święta, nie potrafiłaś oprzeć się pewnym potrawom, lepszym rozwiązaniem będzie ujęcie ich w planie, ale z umiarem. Jeśli wiesz, że nie potrafisz jeszcze jeść z umiarem i rozpoczęcie danej potrawy skończy się przejedzeniem się może lepszym rozwiązaniem będzie zrezygnowanie z przygotowania tej potrawy w tym roku. Na tyle na ile masz wpływ, minimalizuj ryzyko i staraj się organizować święta w taki sposób, żeby na stole było jak najmniej pokus.  

 

POWIEDZ „NIE”

Możliwe, że już próbowałaś tej najprostszej „techniki”. Często słyszę, że to nie działa. Wiesz dlaczego? Bo jeśli przyzwyczaiłaś rodzinę do tego, że ulegasz ich namowom, na pewno musisz spodziewać się tego, że będą Cię namawiać tak długo, aż ulegniesz. Często jest to podświadome i nie możesz oczekiwać od innych tego, że nie będą tego robić. Cała odpowiedzialność jest po Twojej stronie. Dlatego musisz im udowodnić, że to już nie będzie działać tak jak kiedyś. Żeby tak się stało, będziesz musiała powtarzać odmawianie, aż rodzina przywyknie do nowej sytuacji. 

 

JAK ODMAWIAĆ?

Tak naprawdę wystarczy, że będziesz powtarzać ciągle to samo. „Nie, dziękuję”, „Właśnie dopiero zjadłam”, „Może zjem później”, „Nie jestem głodna”, „Nie mam już miejsca”. Bądź konsekwentna, nie poddawaj się, tylko tak możesz przekonać się, że to działa. Przekonała się już o tym nie jedna moja klientka ;) Jeśli uda się za pierwszym razem, pamiętaj, że musisz to powtarzać jak najczęściej. Jeśli przez wiele lat ulegałaś namowom innych, jeden raz nie wystarczy. Będziesz potrzebowała powtarzać to tyle razy, aż przywykną do Twojego nowego zachowania. 

 

NIKOMU NIE MUSISZ SIĘ TŁUMACZYĆ!

Czy to wystarczy? Tak! Absolutnie nie musisz się nikomu tłumaczyć. Masz prawo do postawienia własnych granic i możesz to zrobić w miły i delikatny sposób, tak aby nikogo nie urazić. Spróbuj wyobrazić sobie, że masz jakąś poważną alergię, bądź inną chorobę, w które zjedzenie określonej potrawy spowodowałoby bardzo poważne konsekwencje dla Twojego zdrowia. Pewnie dużo łatwiej byłoby Ci odmówić w takiej sytuacji, gdybyś wiedziała, że za chwilę spuchniesz, albo wylądujesz w szpitalu. A teraz bądź ze sobą szczera. Jaka jest różnica pomiędzy tą sytuacją, a tym, że chcesz schudnąć? Czy to, że będziesz zdrowsza, będziesz czuła się lepiej sama ze sobą, uwolnisz się od ciągłych wyrzutów sumienia i ciągłej walki z niechcianymi kilogramami nie jest tak samo ważne? 

 

DBANIE O SWOJE DOBRO, NIE MUSI OZNACZAĆ EGOIZMU. 

A co, jeśli mimo wszystko czujesz, że to ponad Twoje siły? Jeśli nie możesz poradzić sobie z myślą o tym, że Twoja mama, babcia, czy ciocia się obrażą. Co, jeśli zauważysz, że jest im przykro? W takiej sytuacji konieczne jest zweryfikowanie faktów, bo często okazuje się, że nasze odczucia nie zawsze są trafne. Zdarza się też, że przeceniamy ich siłę i konsekwencje. Już tłumaczę co mam na myśli. Jeśli masz wrażenie, że Twoja odmowa może sprawić komuś przykrość, spróbuj odpowiedzieć sobie na pytanie „Jakie inne przykrości spotkały tę osobę w życiu?, „Jak bardzo będzie przykro tej osobie, jeśli odmówisz zjedzenia kolejnej potrawy, czy ciasta?” „Czy ta osoba poniesie jeszcze jakieś straty z tego powodu?” A następnie odpowiedz sobie na pytanie „Co Ty możesz stracić w tej sytuacji?”  Czy nie będzie Ci przykro, jeśli okaże się, że po świętach przytyjesz? Czy nie będzie Ci przykro, że znowu nie udało się Tobie być konsekwentną? Wypisz dokładnie wszystkie koszty jakie poniesiesz w tej sytuacji. Co byś doradziła swojej najlepszej przyjaciółce?

 

Mam nadzieję, że tych kilka rad pomoże Ci utrzymać proces odchudzania i mimo wielu pokus schudnąć w Święta Wielkanocne, a ten czas z rodziną minie w cudownej atmosferze, gdzie jedzenie będzie tylko dodatkiem.

Jeśli czujesz, że stosowane przez Ciebie diety nie przynoszą efektów i potrzebujesz wsparcia w odchudzaniu, zapraszam Cię na konsultację  lub skorzystania z mojej propozycji planu żywienia. 

Kiedy warto skorzystać z pomocy psychodietetyka? 

Będzie to dla Ciebie najlepsze rozwiązanie jeśli: 

  • masz trudności, aby schudnąć skutecznie
  • walczysz z efektem jo - jo
  • masz trudności, aby wytrwać na diecie i konsekwentnie pracować nad zmianą nawyków
  • chcesz odzyskać kontrolę nad jedzeniem
  • masz problemy z kompulsywnym przejadaniem się
  • zajadasz emocje i stresy

Mój plan żywienia:  

  • pomoże Ci osiągać wyznaczone cele na każdym etapie odchudzania: redukcja wagi, stabilizacja wagi, zdrowa dieta na całe życie.   
  • zawiera proste zasady jak należy komponować posiłki zgodnie z Twoimi celami
  • umożliwia Ci komponowanie takich posiłków jakie lubisz
  • pozwoli Ci każdego dnia wybierać takie produkty na które masz w danym momencie ochotę 

Data wpisu 7.04.2017

Udostępnij:

  • odchudzanie
  • jak schudnąć
  • psychologia
  • Sposób na
  • Wielkanoc

Komentarze

Napisz odpowiedź



(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)


Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.