Jak pokonać wymówki

NAUCZ SIĘ WYTRWAŁOŚCI

Jeśli małe niepowodzenia wpływają na Ciebie bardzo demotywująca, powinnaś przeczytać ten tekst bardzo uważnie. Jak myślisz, co sprawia, że zaprzestajesz starań? Czasem przyczyną, że poddajemy się zbyt szybko jest brak cierpliwości. Często oczekujemy od siebie szybkich efektów. Często pojawiają się wtedy myśli w stylu „Chcę szybko schudnąć, nie mam w sobie tyle cierpliwości, żeby tak długo czekać na efekty!” Zadaj sobie wtedy pytanie: „Czy wcześniej stosowane przeze mnie szybkie diety pomogły mi?”, „Czy mała zmiana nie jest lepsza od żadnej?” Inną przyczyną może być obwinianie siebie. Myśli jakie się wtedy pojawiają na pewno również nie dodają Ci energii do działania.

Najczęściej brak wytrwałości wiąże się z naszymi negatywnymi myślami, które pojawiają się w chwilach niepowodzenia, gdy zjesz za dużo lub nie to, co zaplanowałaś, bądź zrezygnujesz z treningu. To właśnie myśli wywołują w Tobie konkretne emocje i reakcje na daną sytuację. I niestety emocje w takich chwilach raczej nie są przyjemne i na pewno zabierają Ci mnóstwo energii.

Uświadomienie sobie i zrozumienie tego procesu jest kluczowe dla Twojego sukcesu. Aby nauczyć się wytrwałości, musisz być świadoma własnych myśli i w razie potrzeby potrafić przejąć nad nimi kontrolę.

Proces  myślenia   najprościej rzecz ujmując jest czynnością za pomocą której przetwarzamy informacje docierające do naszego umysłu w wyniku spostrzeżeń i wyobrażeń.

Nasze myśli płyną bezustannie i niestety nie możemy ich wyłączyć. Towarzyszą nam każdego dnia przez całe życie.   Choć w dużej mierze  proces  ten  przebiega  automatycznie,  nie oznacza to, że nie możemy mieć wpływu na to, co myślimy. Zarządzanie myślami wbrew pozorom wcale nie jest takie trudne jak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać.


ZMIEŃ MYŚLENIE

Przyjrzyjmy się temu procesowi bliżej. Jeżeli zaczynamy koncentrować się na wykonaniu jakiegoś zadania, to natychmiast nasze myślenie przełączają się z „trybu  automatycznego” na „tryb wysiłkowy”. Oba te systemy zostały szczegółowo opisane przez wybitnego profesora, laureata nagrody Nobla Daniela Kahnemana. Tryb automatyczny określa  on  jako System 1, a wysiłkowy jako System 2.  System  1  jest  działa szybko i automatycznie bez naszego świadomego udziału i kontroli. Natomiast System 2 jest powolny wymaga naszej uwagi, skupienia i wysiłku. Choć intuicyjnie wydaje nam się, że za nasze zachowania odpowiedzialny jest System 2, gdzie dokonuje się świadoma analiza  i  przetwarzanie  informacji, to prawdziwym sprawcą naszych zachowań jest System 1. To właśnie dlatego  tak  trudno  jest nam zmienić stare nawyki, ponieważ zwykle wszystkie nasze zachowania przebiegają szybko i automatycznie.

Przełączanie pomiędzy systemami jest procesem wrodzonym i naturalnym dla człowieka. Każdego dnia ten proces zachodzi w naszej głowie setki razy i zwykle odbywa się bez udziału naszej świadomości. Żeby wpływać na kierunek swojego myślenia musisz stać się świadoma własnych myśli. Kluczem do tego jest uważność i koncentracja. Każdą myśl automatyczną wypływającą z systemu 1 możesz poddać dokładnej analizie, a następnie zdecydować czy chcesz postąpić zgodnie z nią czy inaczej. Na początku to zadanie sprawia trochę trudności, jednak z czasem będzie Ci co raz łatwiej!  Trudność wynika z tego, że w Twoim mózgu stworzyły się już pewne połączenia, które kierują Twoim myśleniem oraz  zachowaniem i aby zmienić ten kierunek musisz zacząć trenować swój umysł jak mięsień. Trening myślenia poprzez wielokrotne powtarzanie  sprawi, że  w Twoim  mózgu  zaczną tworzyć się nowe połączenia, które z czasem staną się na tyle mocne, żeby przekierować Twoje myślenie na nowe wspierające Twoje cele tory.

 
ĆWICZENIE 

Za każdym razem w chwili zwątpienia, kiedy pojawią się negatywne myśli wykonaj ćwiczenie:

  1. Złap negatywne myśli! Zapisz je na kartce.

  2. Zastanów się jakie emocje wywołują w Tobie te myśli.  Wypisz  je!

  3. Określ na skali od 1 – 10 siłę dla każdej z tych emocji.

  4. Jaki wpływ mają na Ciebie te emocje?

  5. Jak chciałabyś czuć się inaczej w tej sytuacji?

  6. Co musiałabyś myśleć, żeby czuć się tak jak chcesz?

  7. Co dzięki takiemu myśleniu możesz zrobić inaczej?

  8.  Zrób  to!

Data wpisu 22.09.2015

Udostępnij:

Komentarze

Napisz odpowiedź



(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)


Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.