Dlaczego nie możesz schudnąć? cz. 1

Czy masz wrażenie, że spróbowałaś już wszystkiego? Zanim się poddasz, sprawdź gdzie popełniasz błędy. Osobiście uważam, że każdy z nas może schudnąć, choć czasem może to być dłuższy proces. 

Dzisiaj opowiem Ci o monodietach, a w zasadzie będę chciała Cię do nich zniechęcić. Oczywiście ostatecznie sama zdecydujesz, co wybierzesz, ale zanim to zrobisz, zastanów się, ile osób po takich dietach utrzymało efekty? I koniecznie odpowiedz sobie na jeszcze jedno pytanie: Jak długo utrzymały się te efekty? 

Według mnie taka dieta nie pozwoli Ci osiągnąć trwałych efektów w odchudzaniu.

 

NA CZYM POLEGAJĄ MONODIETY?

Są to proste, niskokaloryczne diety opierające się na 2 - 3 produktach spożywczym, który dominują we wszystkich posiłkach spożywanych w ciągu dnia. Diety te są proste i niedrogie, ponieważ często ich głównym składnikiem są owoce lub warzywa. Monodiety cieszą się popularnością zwłaszcza wśród tych, którzy chcą schudnąć błyskawicznie. Trzeba jednak pamiętać, że takie rozwiązanie to prosta droga do tycia! A stosowanie tego typu diet może doprowadzić do wielu negatywnych konsekwencji

 

MONODIETY TO PROSTA DROGA DO TYCIA!

Wynika to przede wszystkim z tego, że niewielu z nas potrafi wytrzymać na tak bardzo restrykcyjnych dietach przez długi czas. A takie właśnie są monodiety. Niskokaloryczność diety ma jeszcze inne konsekwencje. Taka dieta obniża nasz metabolizm! Gdy po diecie wrócimy do starego sposobu odżywiania, a tak zwykle się dzieje, nasz organizm pracuje już inaczej, potrzebuje mniej energii, co powoduje, że nadmiar energii zaczyna się odkładać w postaci niechcianego tłuszczyku. Dlatego nie warto ryzykować i ulegać dietom cud.

 

NEGATYWNY WPŁYW NA NA ZDROWIE

Diety oparte na kilku składnikach prowadzą do deficytów składników odżywczych, a w dłuższej perspektywie do rozwoju wielu chorób i tycia. Mimo to nadal cieszą się dużą popularnością, ponieważ autorzy obiecują błyskawiczne efekty. Trzeba jednak pamiętać o konsekwencjach. Efekty takich diet są krótkotrwałe. Na takich dietach często czujemy się zmęczeni i bez energii. Stajemy się drażliwi i nieznośni dla otoczenia. Stosowanie monodiety może także prowadzić do:

  • Niedoborów witamin, przez co dokuczają nam bóle głowy, spada odporność, mamy problemy ze snem, anemie czy złe samopoczucie.
  • Niedożywienia – w naszym organizmie zaczyna brakować ważnych składników, które są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Z czasem mogą się pojawić dolegliwości związane z niedoborem substancji odżywczych, na przykład problemy ze skórą, anemia czy brak miesiączki.
  • Huśtawek nastrojów, ponieważ restrykcyjne diety, które wykluczają wiele produktów, zaburzają pracę układu nerwowego. Przez to jesteśmy mniej odporni psychicznie, bardziej podatni na uleganie pokusom. Tracimy pozytywne nastawienie i motywację i wracamy do starych nawyków.
  • Osłabienia - zmęczenie i nadmierna senność to częste efekty uboczne monodiet. Powód jest banalny – jemy tak mało, że brakuje nam energii, a organizm zaczyna pracować w zwolnionym tempie. Jeśli małym porcjom żywności towarzyszy dodatkowo duży wysiłek fizyczny, wcześniej czy później musimy liczyć się, że nasza odporność spadnie, a to zwiększy ryzyko powstawania różnych chorób, od niegroźnego przeziębienia zaczynając, kończąc nawet na tak poważnych chorobach jak depresja, co często bagatelizujemy.
  • Efekt toksyczny, który oznacza zatrucie organizmu. Przykładem może być tutaj dieta kapuściana, która sprawia, że w organizmie kumulowane są substancje goitrogenne zawarte w kapuście. Może prowadzić do niedoboru jodu, a w konsekwencji do niedoczynności tarczycy.

 

SCHUDNIESZ, JEDZĄC CO LUBISZ! 

Eliminowanie większości produktów nie sprawdza się na dłuższą metę. Jeśli kusi Cię, żeby zrezygnować całkowicie z pieczywa, zastanów się, czy będziesz potrafiła zrezygnować z niego do końca życia? Jeśli, nie - a myślę, że tak odpowiesz - lepiej jeśli zdecydujesz się na ograniczenie jedzenia chleba na co dzień i pozwolenie sobie na niego od czasu do czasu. Oczywiście nie wszystkie produkty, które są dostępne na rynku są zdrowe i dobre dla nas! Wiele z nich przyczynia się do rozwoju chorób ze względu na zawarty w nich cukier, syrop  glukozowo - fruktozowy i inne dodatki. Dlatego wybieraj produkty wysokiej jakości. Wysoka jakość nie musi oznaczać wysokiej ceny! Dla mnie wysoka jakość oznacza, że produkt jest nieprzetworzony i z dobrego źródła. Nie sztuką jest rezygnacja, tylko umiar! O tym jak się go nauczyć, znajdziesz więcej w innych artykułach :)

 Ciekawa jestem jakie są Twoje doświadczenia z monodietami. Czekam na Twoje komentarze ;)

Jeśli czujesz, że stosowane przez Ciebie diety nie przynoszą efektów i potrzebujesz wsparcia w odchudzaniu, zapraszam Cię na konsultację  lub skorzystania z mojej propozycji planu żywienia. 

Kiedy warto skorzystać z pomocy psychodietetyka? 

Będzie to dla Ciebie najlepsze rozwiązanie jeśli: 

  • masz trudności, aby schudnąć skutecznie
  • walczysz z efektem jo - jo
  • masz trudności, aby wytrwać na diecie i konsekwentnie pracować nad zmianą nawyków
  • chcesz odzyskać kontrolę nad jedzeniem
  • masz problemy z kompulsywnym przejadaniem się
  • zajadasz emocje i stresy

Mój plan żywienia:  

  • pomoże Ci osiągać wyznaczone cele na każdym etapie odchudzania: redukcja wagi, stabilizacja wagi, zdrowa dieta na całe życie.   
  • zawiera proste zasady jak należy komponować posiłki zgodnie z Twoimi celami
  • umożliwia Ci komponowanie takich posiłków jakie lubisz
  • pozwoli Ci każdego dnia wybierać takie produkty na które masz w danym momencie ochotę 

Data wpisu 13.03.2017

Udostępnij:

Komentarze

Napisz odpowiedź



(Twój email nie będzie publicznie wyświetlany.)


Kod CAPTCHA

Kliknij w obrazek, żeby zobaczyć nowy kod.